Istoria Filmului Rus, un titlu care nu trebuie sa iti lipseasca din biblioteca!

Istoria filmului rus, de Brigit Beumers, volum apărut în colecţia ARTA007, reprezintă o trecere în revistă completă a cinematografiei ruse, prin care autoarea reuşeşte să evidenţieze atât elementele şi regizorii-cheie ale cinematografiei ruse, cât şi cele mai importante producţii, de la începutul secolului trecut şi până în zilele noastre.

Mai jos ai o mostră din ce poţi afla răsfoind cartea: Istoria filmului rus, de Brigit Beumers

“În industria cinematografică, “dezgheţul” încurajează producţia. Al şaselea plan cincinal (1956-1960) prevede investiţii în infrastructura cinematografică – studiouri şi săli – , totul datorită ambiţiei lui Hruşciov de a îmbunătăţi alternativele cetăţeanului de petrecere a timpului liber. […] Cinematograful de autor întâmpina numeroase dificultăţi între anii 1960 şi 1970, în bună măsură din cauza limbajului poetic, inaccesibil maselor şi fără mare succes la public, iar pe de altă parte datorită simbolismului sau, care nu se află pe agenda politică a industriei cinematografice sovietice. […] Lucrul acesta se aplică în cazul majorităţii filmelor de autordin epocă: filmul lui Andrei Tarkovski Andrei Rubliov are premiera amânată cu câţiva ani, Punct de control, în regia lui Aleksei Gherman, este interzis, filmele lui Aleksandr Sokurov sunt oprite în faza de producţie (Anaesthesia Dolorosa), iar după ce primele două filme regizate de Kira Muratova sunt interzise, aceasta primeşte interdicţia de a mai regiza până în anii 1980. […]

Tot în anii 1970 începe să se dezvolte şi cariera regizorala a lui Nikita Mihalkov (n.1945), care joacă în mai multe filme înainte de a-şi face debutul regizoral. Cariera sa este controversată, în mare parte datorită familiei sale, tatăl sau fiind Serghei Mihalkov, cunoscut scriitor care a compus versurile imnului naţional, foarte respectat de oficialii sistemului. Debutul lui Mihalkov are o rezonanţă ideologică, însă în acelaşi timp aduce anumite inovaţii la nivel stilistic prin adaptarea cu succes a unei poveşti despre Revoluţie la stilul de filmare al unui western. Atacul trenului cu aur (Svoi sredi Ciujih, Ciujoi sredi svoih, Mosfilm, 1974) îşi plasează acţiunea în timpul Războiului Civil şi combină genul popular al filmelor de aventură cu elemente de film poliţist şi urmăririle pe căi specifice western-ului. […]

Văzut cu ochii de acum, trecutul stalinist pare grotesc şi aproape de neinteles pentru cei care nu l-au trăit. Călătoria în timp reprezintă o încercare de a creă legături şi de a înlesni înţelegerea unor decizii pe care oamenii le-au luat atunci. Vladimir Hotinenko (n.1952) realizează Oglinda unui erou (Zerkalo dlea gheroia, Studioul Sverdlovsk, 1988), bazat pe un scenariu scris de Nadejda Kojuşanaia (1952-1996). ”

Cartea este disponibilă pe site-ul Editurii IBU.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, da-ne un Like pe pagina de Facebook si rămâi la curent cu ultimele noutaţi şi publicaţii. 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.